به جرات میتوان گفت یکی از وسیع ترین بازه های هزینه خدمات را میتوانید در حوزه طراحی سایت مشاهده کنید. هر شخص یا شرکتی که به این کار مشغول است، ملاک های خود را داشته و قیمت های طراحی سایت متفاوتی را ارائه میکند. این بازه وسیع تعرفه طراحی سایت، موجب سردرگمی کارفرمایان نیز شده است. برای مثال ممکن است آگهی طراحی سایت با قیمتی نازل اما امکانات بسیار را مشاهده کند، از طرفی نیز شرکتی را پیدا میکند که سایتی با امکانات نه چندان گسترده را با هزینه ای هنگفت ارائه میکند.
عباراتی چون طراحی باکیفیت، تحویل سریع، پشتیبانی 24 ساعته و... کلمات کلیدی هستند که در صفحه تعرفه طراحی وب سایت اکثر شرکت ها مشاهده میکنید. اما به واقع چطور میتوان هزینه طراحی سایت را تخمین زد؟ چگونه میشود قیمت ارزان، قیمت گران و یا قیمت مناسب طراحی سایت را تشخیص داد؟
ابتدا باید نوع وبسایت مشخص شود. این روزها تعداد دسته بندی سایت ها به سمت بی شمار شدن میل میکند. سایت های خبری، سایت شرکتی، سایت فروشگاه آنلاین، سایت بازی آنلاین، سایت استریم و پخش آنلاین مولتی مدیا، سایت های دانلود، سایت آپلود، سایت های برون سپاری پروژه و... هر کدام ساختار و استراتژی طراحی مخصوص به خود را دارند.
سپس باید استانداردهای عمومی که فارغ از نوع وبسایت، در طراحی آن مهم است را مد نظر قرار دهیم. رابط کاربری یا UI، تجربه کاربری یا UX، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، هماهنگی با مرورگرهای مختلف، کدنویسی سمت سرور، کدنویسی سمت کاربر و... مواردی هستند که به واسطه زمان و انرژی که روی آنها صرف میشود در قیمت گذاری طراحی سایت تاثیر خواهند داشت.
نکته دیگر اینکه تعداد نفرات و تخصص هایی که در طراحی و پیاده سازی سایت بکار گرفته شوند نیز در هزینه نهایی تاثیرگذار است. احتمالا نمیتوان از یک تیم کوچک یا یکی دو نفره انتظار طراحی یک سایت حرفه ای با پشتیبانی کامل را داشت. لذا در نظر داشته باشید که شرکت طراحی وبسایت چه تعداد نیرو با تخصص های متفاوت را برای راه اندازی سایت شما درگیر پروژه میکند.
تعرفه طراحی وب سایت به مولفه های بسیاری وابسته است، از کیفیت طراحی و جذابیت آن تا کیفیت کد نویسی و بهینه بودن الگوریتم ها، همگی در قیمت نهایی طراحی وبسایت تاثیرگذار خواهند بود. اما در دنیای بی سامان وب قیمت ها و تعرفه های متفاوتی وجود دارد که در عین تفاوت چشمگیر برای هر دو طرف ارزان فروش و گران فروش قابل دفاع خواهد بود. ما در وبسیما برای برآورد هزینه تمام شده پروژه ها و متناسب با آن برآورد قیمت طراحی یک وبسایت، نهایت دقت و وسواس را به خرج داده ایم تا ضمن حفظ کیفیت محصول نهایی بتوانیم قیمتی مناسب و رقابتی برای خدمات خود در نظر بگیریم.
عوامل مختلفی روی سرعت یک وبسایت اثرگذارند. مجموعه ی این عواملی که هر کدام به تنهایی ممکن است چندان به چشم نیایند تاثیر شگرفی بر روی رضایت کاربران در تعامل با سایت شما خواهد داشت. افزایش بازدهی یک وبسایت می تواند علاوه بر جلب رضایت کاربران موجب کاهش هزینه های سرور و صرفه جویی چشمگیری در بهره برداری از منابع آن شود. منظور از افزایش بازدهی و افزایش سرعت لود سایت ها کاهش و یا چشم پوشی از خواسته های مشتری نیست، بلکه هدف، رسیدن به بهینه ترین حالت ممکن در انجام این درخواست هاست.
برخی سایت ها یک بار برای همیشه طراحی میشوند و پس از اجرا روی دامنه اصلی، دیگر کار خاصی را انجام نمیدهند. از این دسته سایت ها میتوان به طراحی سایت شرکتی ساده یا سایت های شخصی یک صفحه ای اشاره کرد. از طرفی بعضی از وبسایت ها نیز همواره در حال فعالیت بوده و امکانات و خدمات زیادی در آن ها قرار داده شده است. مشخص است که هزینه طراحی سایت در این دو مورد نیز با توجه به میزان فعالیت محور بودن سایت متفاوت است. وبسایت هایی که نیاز به آپدیت های مداوم دارند طبیعتا از لحاظ هزینه در سطح بالاتری قرار خواهند گرفت.
مهم است که تعیین شود یک وبسایت چه تعداد ترافیک روزانه یا ورودی-خروجی کاربر دارد. می بایست تعیین شود که کاربران معمولا چه عملکردی در سایت دارند و تا چه میزان امکانات و خدمات آن را به کار میگیرند. برخی وبسایت ها صرفا متون یا محتوا را به کاربر نمایش میدهند و جز باز کردن و اسکرول صفحات واکنش دیگری به کلیک های کاربر نشان نمیدهند. از طرفی در برخی سایت ها کاربر به ازای هر حرکت یا جابجایی در صفحه یک ری اکشن متفاوت از سایت دریافت میکند. در واقع وبسایت ملزم میشود که به ریزترین درخواست های کاربر پاسخ دهد و کامل با او در تعامل باشد. میزان توجه به این موضوع نیز در هزینه طراحی سایت موثر است.
حال فرض کنیم که نوع و میزان فعالیت سایت خود را برای سفارش طراحی تعیین کرده ایم. نکته دیگری که در اینجا مطرح میشود، امکانات لازم و آپشنال هر وبسایت است که قیمت طراحی آن تحت تاثیر قرار میدهد. مثلا در طراحی سایت فروشگاهی ، از دید یک بازدیدکننده ویژگی هایی چون عضویت در سایت، مشاهده مشخصات و تصاویر محصول، سبد خرید کامل، امکان مقایسه کالاها، افزودن به لیست علاقه مندی، ثبت نظر برای محصولات، دریافت کد رهگیری و… موارد لازم و یا آپشنالی هستند که میتوانند با اهمیت باشند. از دید مدیر سایت نیز امکاناتی چون ثبت کالا، مشاهده مشخصات کاربران، مدیریت تراکنش های خرید، مدیریت موجودی کالا، ارائه تخفیف های ویژه و جشنواره های فروش، مدیریت نظرات و… میتوانند مواردی باشند که هزینه طراحی سایت فروشگاهی را تعیین کنند. گاهی قیمت سایت با امکانات و گزینه های جانبی ارائه میشود. مثلا هزینه مشاوره و پشتیبانی یا هاست به فاکتور فروش اضافه می شود.
نکته دیگری که نیز که در قیمت گذاری برخی شرکت های طراحی سایت موثر است، میزان بودجه و اهتمام کارفرما به طراحی سایت است. گاهی یک استارتاپ کوچک با هزینه ای محدود درخواست سفارش طراحی سایت میکند. گاهی نیز یک برند تجاری بزرگ برای طراحی وبسایتش هزینه زیادی را کنار میگذارد. البته لزوما هزینه بیشتر مساوی با طراحی بهتر نیست. شرکت هایی مانند وبسیما همواره حداقل هایی را برای ارائه هزینه طراحی وبسایت در نظر دارند، اما ممکن است بنا به بودجه کارفرما برخی امکانات از سایت حذف یا به آن اضافه شود تا رضایت طرفین در این عقد قرارداد جلب شود.
تیم هنری مداد رنگی ملاک های مشخصی برای ارائه هزینه طراحی سایت دارد که برخی از آنان به صورت تیتروار به شرح زیر است:
در کل پایه هزینه های طراحی سایت به صورت زیر می باشد...
گروه طراحی مداد رنگی
سایت : www.khanehbazr.ir
سفارش : فروشگاهی
نظر : فوق العاده است
سایت : www.ravanshenasibartar.ir
سفارش : تفریحی فروشگاهی
نظر : بی نظیر و زیباست
سایت : www.zardfelez.ir
سفارش : شرکتی
نظر : باکیفیت و طراحی خاص